Microsoft vs. Google

Soms lijkt het alsof bedrijven sinds het begin der tijden verbonden zijn aan Microsoft Office en moeite hebben om verder te kijken. Bijvoorbeeld omdat ze er in hebben geïnvesteerd, via op maat gemaakte aanpassingen of in het gebruik van de tools.

Office is al tientallen jaren dominant in de zakelijke markt voor productiviteitspakketten, met Word, Excel, PowerPoint en Outlook als belangrijk onderdeel van het dagelijkse werk van veel mensen. Toch zijn er veel betere alternatieven en heeft ook Google flink zijn best gedaan en hebben de Google Cloud producten in G Suite een aantal veranderingen ondergaan, met een frisse, nieuwe aantrekkingskracht. Ook voor grotere ondernemingen.

Google kondigde onlangs aan dat nu 3 miljoen organisaties gebruik maken van G Suite, waar dat aantal eind 2015 nog 2 miljoen was. Bedrijven die overgegaan zijn naar G Suite zien de scores in de mate van betrokkenheid verbeteren.

Alleen de producten die het aanbiedt niet identiek zijn aan Word, Excel, PowerPoint, Outlook en andere apps binnen Microsoft Office maar beter alleen het grote publiek wil hier maar niet aan. Wat enorm jammer is. Niet in de laatste plaats voor deze bedrijven zelf.

Dat ging gepaard met het nieuwe Google Sites, dat is gebouwd om beter te concurreren met Microsofts documentenmanagement- en opslagsysteem SharePoint, en de dienst Springboard die werknemers moet helpen in het vinden van de bestanden die ze nodig hebben.